Werk dat ertoe doet – je verkoopt geen koelkasten
Leestijd: circa 1 minuten
“Je verkoopt geen koelkasten.” Dat klinkt als goede clickbait😃 Toch heb ik mezelf dit in de afgelopen weken verschillende keren echt horen zeggen.
Mijn klanten werken aan dingen die er toe doen
En ik kan zeker niet zonder mijn koelkast, maar of ze de wereld nou echt mooier achterlaten. Ik vrees van niet.
De producten of diensten van mijn klanten zijn geen commodities (zoals dat in goed Nederlands heet). Geen van hun potentiële klanten klikt even een vergelijk van twee of drie aanbieders bij elkaar en kiest daarna de goedkoopste. Of wat het beste in het interieur past. Of die koelkast die eten voor drie hongerige pubers aankan.
De trust-fase in de pijplijn van werk dat ertoe doet bestaat eigenlijk uit twee fasen
- vertrouwen in jou en je product of expertise
- vertrouwen in zichzelf
Dat tweede deel gaat over vragen als
Ben ik het waard?
Kan ik dit?
Durf ik dit?
Heb ik er de (financiële) middelen voor?
Wat zullen anderen er wel niet van zeggen of denken?
Het is een deel van het proces waar je geen directe invloed op hebt
Toch is het juist dan belangrijk om consistent te zijn in je marketing. Om de vragen te beantwoorden. Om bezwaren weg te nemen. Om uit te leggen hoe het wel zit. Eén zo’n bericht komt op het moment dat de ander er klaar voor is. Bingo!
Wanneer dat is? Dat weet ik niet.
Ik weet wel dat behulpzame marketing het verschil maakt
Dat je er geduld voor nodig hebt. Zelfs als je alles doet wat je moet doen, duurt het even. De vragen in de tweede trust fase zijn behoorlijk lastig. Als jouw berichten, video’s of nieuwsbrieven helpen om ze te beantwoorden dan komt het goed.