Help! Drie opties voor support voor ondernemers
Leestijd: circa 5 minuten
Als ondernemer, zelfstandig of met een klein MKB bedrijf, zijn er veel ballen in de lucht te houden. Daar op de juiste momenten hulp bij inroepen is niet alleen verstandig, maar ook gewoon fijn. Je kunt geen expert zijn in alles en ook jij hebt maar 24 uur in een dag. Maar hoe vind je support voor ondernemers die bij je past?
De drempel om hulp te vragen vaak hoog
Dat herken ik zelf ook. We denken vaak eerst “dat kan ik zelf wel”. En dat is natuurlijk ook vaak zo. De concrete vraagstukken vragen vooral om een tijdsinvestering. Als je bereidt bent daar extra uren in te steken kan dat zeker een goede optie zijn. Als het meer richting sparren of coaching gaat wordt het al lastiger om dat helemaal zelf te doen. De waarde zit dan vooral in de ander die jouw blinde vlekken kan zien en aanvullen.
Volgens mij zijn er grofweg drie manieren om hulp in te schakelen.
- Binnen je bedrijf
- Binnen je sociale kring
- Buiten je bedrijf
Alledrie waardevol als je ze op het juiste moment en voor het juiste onderwerp inzet. Iedere optie heeft zijn eigen voor- en nadelen.
Optie 1 – Binnen je bedrijf
Dit werkt natuurlijk alleen als je collega’s hebt. Je vraagt een collega, bijvoorbeeld een mede-MT-lid, om met je mee te denken of te sparren.
👍🏻 Het voordeel van deze vorm van hulp is dat je een situatie of specifieke dingen die in de organisatie spelen niet hoeft uit te leggen. Dit maakt het vooral een goede vorm voor behoorlijke praktische zaken die jou of je bedrijf aangaan. Het is snel te organiseren en kost alleen tijd.
👎🏻 In deze vorm kies je waarschijnlijk minder snel voor de meer persoonlijke vraagstukken. Simpelweg omdat het niet het goede moment is om dat met iemand binnen je bedrijf te delen of dat je je intern niet zo kwetsbaar wilt opstellen. Ook grotere veranderingen in je bedrijf wil je, vooral in een vroeg stadium, waarschijnlijk niet met een collega delen.
Optie 2 – Binnen je sociale kring
Soms is het heerlijk om zaken te bespreken met iemand die op een zekere afstand staat en toch vertrouwd is. Dat kan je partner zijn, een goede vriend of een ander familielid.
❗️Een groot voordeel is dat dit voelt als een ontspannen gesprek en niet per se als werk. Je gesprekspartner vind het waarschijnlijk fijn om dit gesprek met je te voeren, het is een blijk van vertrouwen. Jij en het vraagstuk krijgen dus alle aandacht.
❓Wat daarnaast wellicht voelt als een voordeel is, denk ik, ook een nadeel. Familie of vrienden wensen je vooral het beste toe. Zij zullen niet kritisch genoeg zijn of te voorzichtig in hun advies. Ondanks dat je een prettig gesprek voert, zul je er niet het maximale uithalen.
Een gesprek als dit organiseren heeft al wat meer voeten in aarde en zal waarschijnlijk niet binnen werktijd plaatsvinden. Dat is ok, als het daarnaast ook gewoon een fijne ontmoeting is. Een ontmoeting die je bovendien vooral tijd kost. En misschien wat te drinken en te eten.
Optie 3a – Collega-ondernemers
Hulp van buiten je bedrijf en directe sociale kring komt in twee versies.
Allereerst kun je met medeondernemers uit je netwerk afspraken maken om met elkaar te sparren of in gesprek te gaan over dingen die (één van) jullie bezig houdt. Dat kan, afhankelijk van jullie agenda, op regelmatige basis en kost je alleen tijd.
✳️ Het grote voordeel is natuurlijk dat het mensen in een vergelijkbare rol zijn en je dus herkenning zult vinden. Het zal makkelijk zijn om deze gesprekken te voeren en samen oplossingen en denkrichtingen te verkennen.
❎ Misschien niet echt een nadeel, maar wederkerigheid is een belangrijke factor om rekening mee te houden in dit soort afspraken. Niemand houdt van mensen die alleen komen halen. Je zult dus voor balans moeten zorgen in het advies dat je vraagt en geeft. Dat is een subjectief gegeven, het gaat tenslotte om de ervaring van jou en de ander. Om te voorkomen dat er een, onuitgesproken, naar gevoel ontstaat is het verstandig dat regelmatig expliciet te checken.
Daarnaast is niet iedereen even goed in het voeren van dit soort gesprekken. Luisteren om te begrijpen en door te kunnen vragen is een vaardigheid die oefening vraagt.
Optie 3b – Support inhuren
Ten tweede kun je iemand inhuren. Een mentor, sparringpartner, adviseur of zoiets. Wederkerigheid wordt in dit geval opgelost met een factuur. Dat maakt het lekker helder. Alle aandacht is voor jou en het onderwerp dat je voor wilt leggen.
🎯 In dit geval kun je ook kiezen voor een echte specialist. Dat is afhankelijk van het onderwerp. Als je van plan bent een webshop in te gaan richten, heb je iemand anders nodig dan wanneer je je producten duurzamer wilt gaan produceren of wanneer je je persoonlijke effectiviteit en werkplezier wilt verhogen.
Of je zoekt juist iemand die meer in algemene zin met je gaat meekijken en sparren, omdat je stappen wilt maken in je bedrijf en het is prettig als je dat in alle vrijheid met iemand kunt bespreken.
Hoe dan ook, de uitdaging is in al deze gevallen iemand vinden die bij je past. Die jouw kijk op de wereld grotendeels deelt en tegelijkertijd in staat is je uit te dagen om dappere stappen te nemen. Neem daar vooral de tijd voor. Het gaat vaak over samenwerkingen voor langere perioden, dus ruimhartig kennismaken is voor jullie allebei goed. Een belangrijke factor voor een succesvolle samenwerking is helder zijn over wat je verwacht; zoek je iemand die het van a tot z voor je regelt of zoek je iemand die met je meeloopt en zorgt dat je het zelf doet?
💶 Het nadeel van deze vorm, zou je kunnen zeggen, is de prijs. Goede support van een specialist of generalist is niet goedkoop. Ik hoef je niet uit te leggen dat het pas duur is als het niet in verhouding staat met wat het oplevert, toch?
Kies wat bij jou en het vraagstuk past
Vraag je af welke vorm het beste bij jou, de fase waarin je zit en het vraagstuk past. Maak een keuze en ga ervoor. De volgende keer mag je gewoon weer een andere keuze maken.
In mijn ervaring is de stap naar het inhuren van een extern iemand voor de meeste ondernemers de grootste. Dat was het voor mij ook. Een goede specialist of sparringpartner vinden vraagt tijd en kost hoe dan ook geld.
De ervaring van iemand inhuren was ook een verademing! Ik hoefde niet bezig te zijn met wederkerigheid. Het mocht ongelimiteerd over mij en mijn vraagstuk gaan. Dat maakt een enorm verschil. Net als de onverwachte perspectieven en ideeën. Dat maakt dat ik nu makkelijker investeer in externe ondersteuning.
Wat ligt er nu op je bureau waar je wel wat hulp bij zou kunnen gebruiken? Welke van deze opties ga je daarvoor inzetten?